Hoe kom je van het jojo-effect af?

Zeg eens eerlijk, behoor jij tot de groep die een kast vol heeft met kleding in allerlei soorten maten? En hoop jij ooit nog stiekem in maatje S of 36 te kunnen passen?

Als jij door de jaren heen iedere keer je weegschaal op en neer hebt zien schommelen, dan ben je officieel lid van de Jojo-club. De Jojo is een grote club met veel goede intenties. Helaas ontbreekt het deze club aan doorzettingsvermogen en commitment naar zichzelf toe.

Met de grote hoeveelheid aan informatie over diëten en afvallen zou je haast denken dat het eenvoudig is om af te vallen en slank te blijven. Toch komen er steeds meer mensen bij die met overgewicht kampen.

Als je het jojo-en zat bent en klaar bent voor verandering, dan zijn hier 4 tips die jou helpen om voorgoed af te komen van je vetreserves.

Stop met kijken naar een snelle oplossing

Het is geen wonder dat mensen zich aangetrokken voelen tot headlines zoals:

  • “Verbrand vet in slechts 5 minuten per dag”
  • “Zo krijg je een platte buik: celebrity X legt uit!”
  • “Verlies 2 kledingmaten zonder cardiotraining!”

Wie wil dit nou niet?

Wees in dit geval realistisch naar jezelf toe. Zulke adviezen zijn absoluut niet haalbaar in de praktijk. Je kunt namelijk niet op dieet gaan, gewicht verliezen en vervolgens verwachten dat je slank blijft zodra je stopt met diëten.

Er bestaat helaas geen magische formule, mysterieuze plantextract die jou gaat helpen al je overtollige kilo’s te laten verdwijnen zonder er wat voor te doen.

De harde waarheid is dat gewicht verliezen en fit worden eenmaal een lange termijn commitment vereist.

Zet jezelf niet onder druk om gewicht te verliezen

Als afvallen een obsessie is geworden, dan leg je druk veel te hoog op jezelf. Dit geldt ook als je iedere keer probeert in een zo kort mogelijke tijd af te vallen. En als afvallen je stress geeft, dan is dit ook een signaal dat je de lat veel te hoog legt.

Het zal je misschien gek in de oren klinken maar afvallen zou je juist veel energie moeten opleveren. Je leert ervan en bovendien kan afvallen ook een leuke en creatieve ervaring worden.

Je zou het volgende kunnen ervaren:

  • Je krijgt meer energie door veranderingen in levensstijl aan te brengen, of het nu gaat om meer bewegen, gezond eten of beter slapen.
  • Je krijgt meer kennis over gezondheid evenals gezonde manieren om gewicht te verliezen. Op deze wijze hoef je niet meer te vertrouwen op dure middeltjes die jou ‘beloven’ snel af te vallen.
  • Je zult merken dat het steeds leuker wordt om stap voor stap buiten je comfortzone te treden door nieuwe producten te eten en te experimenteren met heerlijke, gezonde gerechten.

Zodra je de druk op jezelf weghaalt, ga je leren op jezelf te vertrouwen. Zo raak je er steeds meer van overtuigd dat het je deze keer echt gaat lukken. Maak van het afvallen geen issue, maar zorg ervoor dat de kleine veranderingen die je doormaakt grote impact hebben op de rest van je leven. Maak het gewoon makkelijk en leuk voor jezelf!

Start met ongezonde gewoontes te vervangen door gezonde

Indien je voorgoed van je overgewicht af wilt, dan is het zaak om je ongezonde gewoontes aan te pakken en deze te vervangen door gezonde gewoontes waar je de rest van je leven profijt van zult hebben.

Vervang je koolhydraatrijke bord met pasta door smaakvolle, gezonde gerechten die snel te bereiden zijn. Of ga gezellig met een vriend of vriendin sporten in plaats van dat je op de bank TV gaat kijken. Probeer er een leuke gewoonte van te maken door bijvoorbeeld 3 à 4 keer in de week samen te sporten. Deel je recepten of ga samen aan de slag in de keuken.

Op deze manier verdwijnen de ongezonde gewoontes langzamerhand naar de achtergrond. Tegelijkertijd ga je steeds meer een gezonde levensstijl leven.

Begin goed door kleine, specifieke doelen te stellen

Wil je succesvol afslanken, begin dan goed en stel haalbare doelen voor jezelf. Je kunt namelijk niet in een dag je hele leven veranderen. Start met maximaal vijf gezonde gewoontes die je in je leven wilt introduceren.

De sleutel tot succes is dat je doelen stelt die haalbaar zijn. Zo bouw je vertrouwen op in het maken van positieve veranderingen. Hiermee vergroot je ook de kans dat je deze veranderingen gaat volhouden. Al deze kleine stappen die je maakt, leiden uiteindelijk tot grote veranderingen in je leven.

Stel dat je 20 kg wilt verliezen. Zet op papier hoe je die 20 kg gaat verliezen. Welke sport ga je beoefenen? Bepaal welke dagen je naar de sportschool gaat. Maak een dagschema en plan al je gezonde gewoontes in rondom je werk- en gezinsleven.

Schrijf ook op welke gezonde recepten je gaat maken en bestel inspirerende kookboeken die jou een duwtje in de goede richting geven.

Trek er een dag voor uit om al je goede voornemens op papier te leggen. Zo maak je een goede start en voorkom je dat je gaat jojo-en!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>