De sleutel tot succesvol, gezond gewichtsverlies

Het succesvol managen van je gewicht komt neer op een eenvoudige vergelijking: als je meer calorieën eet dan je verbrandt, kom je gewicht aan. En als je minder calorieën eet dan je verbrandt, verlies je gewicht. Klinkt makkelijk, toch? Waarom is het verliezen van gewicht dan toch zo moeilijk?

Ten eerste is gewichtsverlies niet de hele tijd een lineaire gebeurtenis. Wanneer je je calorie-inname vermindert, zul je de eerste paar weken bijvoorbeeld elke week een pond afvallen, maar dan verandert er iets. Je eet hetzelfde aantal calorieën, maar je zult minder gewicht verliezen. En de week erna zul je waarschijnlijk helemaal niets verliezen. Dit komt omdat als je gewicht verliest, je naast vet en water ook mager weefsel verliest, je stofwisseling vertraagt ​​en je lichaam ook op andere manieren verandert. Dus, om elke week te blijven afvallen, moet je je calorie-iname blijven verminderen.

Ten tweede, in wezen is een calorie een calorie en het lichaam reageert anders op verschillende soorten voedsel. Dus bijvoorbeeld het consumeren van 100 calorieën van siroop met een hoog fructosegehalte, zal een ander effect op je lichaam hebben dan het eten van 100 calorieën van broccoli. De truc voor blijvend gewichtsverlies is om voedingsmiddelen die boordevol calorieën zitten, maar je niet dat verzadigde gevoel geven (zoals snoep) te vermijden en deze te vervangen door voedingsmiddelen die je vullen zonder dat ze hoog in calorieën (zoals groenten) zijn.

Ten derde, kost het verliezen van gewicht op een gezonde en duurzame manier vaak veel tijd. Het vereist geduld en toewijding. Extreme diëten kunnen snelle resultaten beloven, maar ze hebben meer kans om je een chagrijnig en hongerig gevoel te geven en je uiteindelijk meer geld dan gewicht te laten verliezen. Ten slotte zijn er nog de emotionele aspecten van het eten waarover je kunt struikelen. Velen van ons eten niet altijd alleen maar om de honger te stillen. We wenden ons ook tot voedsel voor comfort of om stress te verminderen – wat alle inspanningen van het gewichtsverlies kan ontsporen voordat het begint.

Het goede nieuws is dat door elke dag slimmere keuzes te maken, het aannemen van een gezonde levensstijl, het veranderen en het ontwikkelen van nieuwe eetgewoonten, je niet alleen gewicht zult verliezen maar dat je ook in staat bent om op gewicht te blijven, je visie en stemming te verbeteren en je meer energie zult hebben.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>