Buikvet verbranden

Om buikvet te verbranden zal je minder moeten eten. Minder moeten eten dan je dagelijkse calorieën behoefte. Minder eten dan je dagelijkse calorieën behoefte is het creëren van een negatieve energiebalans. Het lichaam krijgt dan minder energie binnen dan het nodig heeft om te functioneren en zal vet uit de vetreserves gaan verbranden om aan voldoende energie te komen. Een negatieve energiebalans is altijd een voorwaarde om gewicht te verliezen, of het nu om buikvet gaat of vet wat op andere plaatsen in het lichaam is opgeslagen.

Als je echt werk wilt maken voor het verliezen van buikvet dan kan je meer doen dan alleen maar zorgen voor een negatieve energiebalans, en daar zullen we in dit artikel op ingaan.

Buikvet verbranden

Soorten buikvet

We onderscheiden twee soorten buikvet. Het buikvet wat je ziet, dit is het onderhuidse buikvet wat je kunt beetpakken en opgeslagen zit tussen je huid en je buikspieren. Naast dit onderhuidse buikvet is er buikvet wat je niet ziet, dit is het orgaanvet. Orgaanvet is opgeslagen rondom je organen zoals je lever, maag, milt, hart en longen. Een andere benaming voor orgaanvet is visceraal vet.

Orgaanvet heeft een aantal functies waarvan de belangrijkste het opvangen van schokken en de hormoonhuishouding zijn. Orgaanvet heb je in tegenstelling tot het onderhuidse buikvet dus nodig. Te veel orgaanvet is echter slecht voor de gezondheid. Er is een correlatie tussen te veel orgaanvet en welvaartsziekten zoals hart- en vaatziekten, te hoog cholesterol, een te hoge bloeddruk, diabetes en kanker. Als je teveel orgaanvet hebt dan zal je buik gaan uitpuilen en zorgt samen met het onderhuidse vet voor de dikke buik.

Buikvet door stress

Bij veel mensen welke een te dikke buik hebben blijken de cortisolwaarden verstoord (te hoog) te zijn.

Cortisol is een stress hormoon. In een stressvolle situatie maakt het lichaam adrenaline aan. Door adrenaline komt het lichaam in een verhoogde staat van paraatheid. De hartslag gaat omhoog, de ademhaling gaat sneller, er wordt glucose naar de spieren gestuurd en we zijn alerter. Dit stelt ons in staat om te vluchten of te vechten in gevaarlijke situaties. Zodra de dreigende situatie voorbij is, zal het lichaam cortisol aanmaken, zodat de adrenaline geneutraliseerd wordt. Cortisol is dus feitelijk een stress-response hormoon.

Niet alleen bij levensbedreigende situaties maakt het lichaam adrenaline aan. Ook bij situaties van fysieke of psychische stress. Moeten we bijvoorbeeld op het werk nog even snel een order de deur uitwerken dan zal het lichaam ook adrenaline aanmaken. Dankzij de adrenaline kunnen we in korte tijd een berg werk verzetten. Als de order de deur uit is en de stress wegvalt dan zal het lichaam cortisol aanmaken. Dit is allemaal prima, het kan weinig kwaad voor de gezondheid. Het wordt een ander verhaal als we dagelijks met deze vormen van stress te maken hebben. We kunnen uiteindelijk overspannen worden of in een burn-out belanden. Als we langdurig onder stress staan dan raakt de cortisolhuishouding ontregeld. En dit heeft grote gevolgen voor de gezondheid en de manier waarop het lichaam met vetten omgaat.

Onder invloed van cortisol zal het lichaam meer vet rondom de buikstreek gaan opslaan. Onder invloed van cortisol zal je meer trek in zoetigheid krijgen en meer eetlust krijgen. De signaaloverdracht welke ervoor zorgt dat je het signaal krijgt dat je vol zit wordt onder invloed van cortisol geblokkeerd. Waardoor je teveel gaat eten. En alsof dat allemaal nog niet erg genoeg is zorgt cortisol ervoor dat vetcellen moeilijker te verbranden zijn.

Het zal je duidelijk zijn, chronisch hoge cortisolwaarden als gevolg van stress zorgen ervoor dat je in de buikstreek aankomt en dat het bijna ondoenlijk is om het buikvet weer te verliezen. Met alle gevolgen voor de gezondheid van dien.

Als we last van stress hebben en we willen het buikvet verbranden dan zullen we naast de eerder genoemde negatieve energiebalans moeten zorgen dat de cortisolwaarden weer naar gezonde niveaus dalen. We kunnen de cortisolwaarden verlagen door dit bij de bron aan te pakken: we zullen de stress moeten aanpakken.

Is mijn cortisol te hoog?

Vraag je je af of je cortisol te hoog is? Er zijn naast de ophoping van buikvet andere symptomen waaraan je een te hoog cortisol kan herkennen. Symptomen van een te hoog cortisolgehalte zijn:

  • Concentratieproblemen
  • Geheugenproblemen
  • Depressieve gevoelens of een depressie
  • Slaapproblemen, niet in slaap kunnen komen
  • Een verminderde belastbaarheid
  • Een versterkte pijngevoeligheid
  • Een verhoogde prikkelbaarheid
  • Een te hoge bloeddruk
  • Het verlies van spiermassa, spierpijn
  • Overgewicht
  • Problemen met de spijsvertering en stoelgang
  • Diabetes
  • Vermoeidheid
  • Hart- en vaatziekten

Bij te hoge cortisolwaarden kunnen we deze verlagen door te zorgen voor voldoende ontspanning. De stress zal uit het leven moeten worden verbannen, pas dan kunnen we pas echt buikvet gaan verbranden. Er zijn veel manieren om stress uit je leven te verbannen en om te leren omgaan met stress, op internet is genoeg informatie over dit onderwerp te vinden. Als je er niet uitkomt dan kan je er met je huisarts over praten of hulp zoeken bij een psycholoog.

Buikvet verbranden door buikspieroefeningen?

Vaak wordt gedacht dat men buikvet kan verbranden door buikspieroefeningen te doen. Dat is deels waar, de waarheid is dat het niet zoveel uitmaakt welke spieren je traint. Door je spieren te trainen verbrand je calorieën en zorg je voor een grotere negatieve energiebalans waardoor je vet zult verbranden. Het maakt daarbij niet uit op welke spieren je traint. Door je beenspieren te trainen met bijvoorbeeld squats verbrand je ook buikvet. Om calorieën te verbranden kan je ook kiezen voor een uithoudingssport zoals fietsen of hardlopen welke je op een lage intensiteit doet. Door op een lage intensiteit te trainen houdt je het langer vol waardoor je in totaal meer calorieën (en dus vet) kunt verbranden. Het voordeel van krachttraining om buikvet te verbranden is dat de spieren sterker en groter zullen worden. Het metabolisme (onze stofwisseling) zal sneller gaan werken als we meer spiermassa hebben, zelfs als we niets doen. Voor iedere kilo spiermassa aan ons lichaam verbranden we dagelijks ongeveer 80kcal!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>