Dikke pens

Buikvet verbranden

Om buikvet te verbranden zal je minder moeten eten. Minder moeten eten dan je dagelijkse calorieën behoefte. Minder eten dan je dagelijkse calorieën behoefte is het creëren van een negatieve energiebalans. Het lichaam krijgt dan minder energie binnen dan het nodig heeft om te functioneren en zal vet uit de vetreserves gaan verbranden om aan voldoende energie te komen. Een negatieve energiebalans is altijd een voorwaarde om gewicht te verliezen, of het nu om buikvet gaat of vet wat op andere plaatsen in het lichaam is opgeslagen.

Als je echt werk wilt maken voor het verliezen van buikvet dan kan je meer doen dan alleen maar zorgen voor een negatieve energiebalans, en daar zullen we in dit artikel op ingaan.

Buikvet verbranden

Soorten buikvet

We onderscheiden twee soorten buikvet. Het buikvet wat je ziet, dit is het onderhuidse buikvet wat je kunt beetpakken en opgeslagen zit tussen je huid en je buikspieren. Naast dit onderhuidse buikvet is er buikvet wat je niet ziet, dit is het orgaanvet. Orgaanvet is opgeslagen rondom je organen zoals je lever, maag, milt, hart en longen. Een andere benaming voor orgaanvet is visceraal vet.

Orgaanvet heeft een aantal functies waarvan de belangrijkste het opvangen van schokken en de hormoonhuishouding zijn. Orgaanvet heb je in tegenstelling tot het onderhuidse buikvet dus nodig. Te veel orgaanvet is echter slecht voor de gezondheid. Er is een correlatie tussen te veel orgaanvet en welvaartsziekten zoals hart- en vaatziekten, te hoog cholesterol, een te hoge bloeddruk, diabetes en kanker. Als je teveel orgaanvet hebt dan zal je buik gaan uitpuilen en zorgt samen met het onderhuidse vet voor de dikke buik.

Buikvet door stress

Bij veel mensen welke een te dikke buik hebben blijken de cortisolwaarden verstoord (te hoog) te zijn.

Cortisol is een stress hormoon. In een stressvolle situatie maakt het lichaam adrenaline aan. Door adrenaline komt het lichaam in een verhoogde staat van paraatheid. De hartslag gaat omhoog, de ademhaling gaat sneller, er wordt glucose naar de spieren gestuurd en we zijn alerter. Dit stelt ons in staat om te vluchten of te vechten in gevaarlijke situaties. Zodra de dreigende situatie voorbij is, zal het lichaam cortisol aanmaken, zodat de adrenaline geneutraliseerd wordt. Cortisol is dus feitelijk een stress-response hormoon.

Niet alleen bij levensbedreigende situaties maakt het lichaam adrenaline aan. Ook bij situaties van fysieke of psychische stress. Moeten we bijvoorbeeld op het werk nog even snel een order de deur uitwerken dan zal het lichaam ook adrenaline aanmaken. Dankzij de adrenaline kunnen we in korte tijd een berg werk verzetten. Als de order de deur uit is en de stress wegvalt dan zal het lichaam cortisol aanmaken. Dit is allemaal prima, het kan weinig kwaad voor de gezondheid. Het wordt een ander verhaal als we dagelijks met deze vormen van stress te maken hebben. We kunnen uiteindelijk overspannen worden of in een burn-out belanden. Als we langdurig onder stress staan dan raakt de cortisolhuishouding ontregeld. En dit heeft grote gevolgen voor de gezondheid en de manier waarop het lichaam met vetten omgaat.

Onder invloed van cortisol zal het lichaam meer vet rondom de buikstreek gaan opslaan. Onder invloed van cortisol zal je meer trek in zoetigheid krijgen en meer eetlust krijgen. De signaaloverdracht welke ervoor zorgt dat je het signaal krijgt dat je vol zit wordt onder invloed van cortisol geblokkeerd. Waardoor je teveel gaat eten. En alsof dat allemaal nog niet erg genoeg is zorgt cortisol ervoor dat vetcellen moeilijker te verbranden zijn.

Het zal je duidelijk zijn, chronisch hoge cortisolwaarden als gevolg van stress zorgen ervoor dat je in de buikstreek aankomt en dat het bijna ondoenlijk is om het buikvet weer te verliezen. Met alle gevolgen voor de gezondheid van dien.

Als we last van stress hebben en we willen het buikvet verbranden dan zullen we naast de eerder genoemde negatieve energiebalans moeten zorgen dat de cortisolwaarden weer naar gezonde niveaus dalen. We kunnen de cortisolwaarden verlagen door dit bij de bron aan te pakken: we zullen de stress moeten aanpakken.

Is mijn cortisol te hoog?

Vraag je je af of je cortisol te hoog is? Er zijn naast de ophoping van buikvet andere symptomen waaraan je een te hoog cortisol kan herkennen. Symptomen van een te hoog cortisolgehalte zijn:

  • Concentratieproblemen
  • Geheugenproblemen
  • Depressieve gevoelens of een depressie
  • Slaapproblemen, niet in slaap kunnen komen
  • Een verminderde belastbaarheid
  • Een versterkte pijngevoeligheid
  • Een verhoogde prikkelbaarheid
  • Een te hoge bloeddruk
  • Het verlies van spiermassa, spierpijn
  • Overgewicht
  • Problemen met de spijsvertering en stoelgang
  • Diabetes
  • Vermoeidheid
  • Hart- en vaatziekten

Bij te hoge cortisolwaarden kunnen we deze verlagen door te zorgen voor voldoende ontspanning. De stress zal uit het leven moeten worden verbannen, pas dan kunnen we pas echt buikvet gaan verbranden. Er zijn veel manieren om stress uit je leven te verbannen en om te leren omgaan met stress, op internet is genoeg informatie over dit onderwerp te vinden. Als je er niet uitkomt dan kan je er met je huisarts over praten of hulp zoeken bij een psycholoog.

Buikvet verbranden door buikspieroefeningen?

Vaak wordt gedacht dat men buikvet kan verbranden door buikspieroefeningen te doen. Dat is deels waar, de waarheid is dat het niet zoveel uitmaakt welke spieren je traint. Door je spieren te trainen verbrand je calorieën en zorg je voor een grotere negatieve energiebalans waardoor je vet zult verbranden. Het maakt daarbij niet uit op welke spieren je traint. Door je beenspieren te trainen met bijvoorbeeld squats verbrand je ook buikvet. Om calorieën te verbranden kan je ook kiezen voor een uithoudingssport zoals fietsen of hardlopen welke je op een lage intensiteit doet. Door op een lage intensiteit te trainen houdt je het langer vol waardoor je in totaal meer calorieën (en dus vet) kunt verbranden. Het voordeel van krachttraining om buikvet te verbranden is dat de spieren sterker en groter zullen worden. Het metabolisme (onze stofwisseling) zal sneller gaan werken als we meer spiermassa hebben, zelfs als we niets doen. Voor iedere kilo spiermassa aan ons lichaam verbranden we dagelijks ongeveer 80kcal!

 

Lactose intolerantie

Even zonder de lactose intolerantie

Vrij veel mensen hebben last van een lactose intolerantie. Dit is vervelend, maar er is wel mee te leren leven door veel voedingsmiddelen te laten staan. En soms, is het even helemaal genoeg. Even helemaal genoeg om er altijd maar rekening mee te houden. Maar even een keer een verkeerd product en de gevolgen zijn weer helemaal duidelijk. Toch maar liever laten staan, dan elke keer dit voelen.

 

Wat is lactose intolerantie

Lactose wordt ook wel melksuiker genoemd. Het middel komt voor in melk en in melkproducten. Zoals ijsjes, gebak, een cappuccino of een toetje. Normaliter wordt er in de dunne darm lactase aangemaakt, dit enzym verteerd lactose. Bij mensen met een lactose intolerantie wordt dit enzym niet voldoende aangemaakt. Lactose wordt niet verteerd en dit geeft klachten zoals buikpijn, diarree en een opgeblazen gevoel.

 

Lactose intolerantie of allergie

Een intolerantie moet echter niet worden verward met een allergie. Een allergie is een abnormale reactie van het afweersysteem, en een intolerantie is een niet-allergische voedselovergevoeligheid is.

 

Alles eten met een lactose intolerantie

De lactose intolerantie is iets heel vervelends, iets waar altijd weer rekening mee gehouden moet worden. Waarbij de lekkere dingen aan de neus voorbij gaan. Maar, is dat echt wel zo? Nee hoor, het is mogelijk om de intolerantie even te vergeten! Er is namelijk een voedingssupplement, disolact lactasa, dat ervoor zorgt dat u even voldoende lactasa heeft, waardoor de lactose gewoon verteerd wordt. Dus als u het supplement inneemt, bent u even van uw lactose intolerantie af. Elke keer weer!

 

Histamine intolerantie

Histamine intolerantie, het is een vrij onbekend iets en ongeveer één procent van de Westerse bevolking heeft er last van. Het wordt vaak vrij laat bevestigd als diagnose,  omdat de klachten soms op andere aandoeningen lijken en omdat de mate van de klachten per persoon verschillen.

 

Hoe kom je van het jojo-effect af?

Zeg eens eerlijk, behoor jij tot de groep die een kast vol heeft met kleding in allerlei soorten maten? En hoop jij ooit nog stiekem in maatje S of 36 te kunnen passen?

Als jij door de jaren heen iedere keer je weegschaal op en neer hebt zien schommelen, dan ben je officieel lid van de Jojo-club. De Jojo is een grote club met veel goede intenties. Helaas ontbreekt het deze club aan doorzettingsvermogen en commitment naar zichzelf toe.

Met de grote hoeveelheid aan informatie over diëten en afvallen zou je haast denken dat het eenvoudig is om af te vallen en slank te blijven. Toch komen er steeds meer mensen bij die met overgewicht kampen.

Als je het jojo-en zat bent en klaar bent voor verandering, dan zijn hier 4 tips die jou helpen om voorgoed af te komen van je vetreserves.

Stop met kijken naar een snelle oplossing

Het is geen wonder dat mensen zich aangetrokken voelen tot headlines zoals:

  • “Verbrand vet in slechts 5 minuten per dag”
  • “Zo krijg je een platte buik: celebrity X legt uit!”
  • “Verlies 2 kledingmaten zonder cardiotraining!”

Wie wil dit nou niet?

Wees in dit geval realistisch naar jezelf toe. Zulke adviezen zijn absoluut niet haalbaar in de praktijk. Je kunt namelijk niet op dieet gaan, gewicht verliezen en vervolgens verwachten dat je slank blijft zodra je stopt met diëten.

Er bestaat helaas geen magische formule, mysterieuze plantextract die jou gaat helpen al je overtollige kilo’s te laten verdwijnen zonder er wat voor te doen.

De harde waarheid is dat gewicht verliezen en fit worden eenmaal een lange termijn commitment vereist.

Zet jezelf niet onder druk om gewicht te verliezen

Als afvallen een obsessie is geworden, dan leg je druk veel te hoog op jezelf. Dit geldt ook als je iedere keer probeert in een zo kort mogelijke tijd af te vallen. En als afvallen je stress geeft, dan is dit ook een signaal dat je de lat veel te hoog legt.

Het zal je misschien gek in de oren klinken maar afvallen zou je juist veel energie moeten opleveren. Je leert ervan en bovendien kan afvallen ook een leuke en creatieve ervaring worden.

Je zou het volgende kunnen ervaren:

  • Je krijgt meer energie door veranderingen in levensstijl aan te brengen, of het nu gaat om meer bewegen, gezond eten of beter slapen.
  • Je krijgt meer kennis over gezondheid evenals gezonde manieren om gewicht te verliezen. Op deze wijze hoef je niet meer te vertrouwen op dure middeltjes die jou ‘beloven’ snel af te vallen.
  • Je zult merken dat het steeds leuker wordt om stap voor stap buiten je comfortzone te treden door nieuwe producten te eten en te experimenteren met heerlijke, gezonde gerechten.

Zodra je de druk op jezelf weghaalt, ga je leren op jezelf te vertrouwen. Zo raak je er steeds meer van overtuigd dat het je deze keer echt gaat lukken. Maak van het afvallen geen issue, maar zorg ervoor dat de kleine veranderingen die je doormaakt grote impact hebben op de rest van je leven. Maak het gewoon makkelijk en leuk voor jezelf!

Start met ongezonde gewoontes te vervangen door gezonde

Indien je voorgoed van je overgewicht af wilt, dan is het zaak om je ongezonde gewoontes aan te pakken en deze te vervangen door gezonde gewoontes waar je de rest van je leven profijt van zult hebben.

Vervang je koolhydraatrijke bord met pasta door smaakvolle, gezonde gerechten die snel te bereiden zijn. Of ga gezellig met een vriend of vriendin sporten in plaats van dat je op de bank TV gaat kijken. Probeer er een leuke gewoonte van te maken door bijvoorbeeld 3 à 4 keer in de week samen te sporten. Deel je recepten of ga samen aan de slag in de keuken.

Op deze manier verdwijnen de ongezonde gewoontes langzamerhand naar de achtergrond. Tegelijkertijd ga je steeds meer een gezonde levensstijl leven.

Begin goed door kleine, specifieke doelen te stellen

Wil je succesvol afslanken, begin dan goed en stel haalbare doelen voor jezelf. Je kunt namelijk niet in een dag je hele leven veranderen. Start met maximaal vijf gezonde gewoontes die je in je leven wilt introduceren.

De sleutel tot succes is dat je doelen stelt die haalbaar zijn. Zo bouw je vertrouwen op in het maken van positieve veranderingen. Hiermee vergroot je ook de kans dat je deze veranderingen gaat volhouden. Al deze kleine stappen die je maakt, leiden uiteindelijk tot grote veranderingen in je leven.

Stel dat je 20 kg wilt verliezen. Zet op papier hoe je die 20 kg gaat verliezen. Welke sport ga je beoefenen? Bepaal welke dagen je naar de sportschool gaat. Maak een dagschema en plan al je gezonde gewoontes in rondom je werk- en gezinsleven.

Schrijf ook op welke gezonde recepten je gaat maken en bestel inspirerende kookboeken die jou een duwtje in de goede richting geven.

Trek er een dag voor uit om al je goede voornemens op papier te leggen. Zo maak je een goede start en voorkom je dat je gaat jojo-en!

Aankomen tijdens zwangerschap

Aankomen tijdens zwangerschap.

Bijna alle vrouwen in Nederland letten op hun gewicht en proberen dit onder controle te houden door gezond te eten en veel te bewegen. Wanneer we kijken naar de BMI ligt een gezond gewicht van een volwassen persoon van 170cm tussen de 58 en 72kg. Hoewel het BMI niet alles zegt over de gezondheid is het toch een goede richtlijn. Het gemiddelde gewicht van een vrouw van 170cm en 25 jaar oud lag in 2015 op 65kg. Met dit gemiddelde scoort Nederland goed ten opzichte van overige westerse landen.

Vrouwen die zwanger zijn komen de eerste maanden veel aan in gewicht. Doordat vrouwen aankomen worden ze onzeker en gaan ze minder eten. De toename in gewicht is echter een logisch gevolg van het oerinstinct van het menselijk lichaam. De eerste drie maanden van de zwangerschap slaat het lichaam extra vet op op de billen, dijen en heupen. Het opslaan van het extra vet was vroeger handig om aan te spreken wanneer er een voedseltekort was. Tegenwoordig is er in de westerse wereld voedsel in overvloed dus dat vet is in principe niet meer nodig. Het lichaam is nu eenmaal zo gebouwd.

In de regel komt een vrouw ongeveer 12kg aan tijdens de zwangerschap. Dit gewicht zegt helemaal niets over de grootte van het kind. Het gewicht naast de baby bestaat voornamelijk uit : vet, bloed, borsten en placenta. De 12kg is een goede richtlijn om je als zwangere vrouw op te richten. Indien je meer aankomt dan 12kg zul je dit na de zwangerschap weer moeten afvallen.

Door de toename in gewicht en omvang is de kans op striae ook sterk aanwezig. Striae is niet schadelijk maar het is een ontsiering van het lichaam volgens veel vrouwen. Er zijn een aantal tips om dit te voorkomen:

Scrubben

Scrub je huid iedere week één keer. Hiermee stimuleer je de celvernieuwing van je huid wat striae tegen gaat

Douchen

Douche niet te heet. Hoe heter de douche hoe droger je huid wordt. Douche dus met lauw-warm water en breng na het douchen vochtingbrengende creme aan op de buik.

Olie

Breng dagelijks verzorgende olie aan op de buik. Dit zorgt er voor dat de huid vochtig en soepel blijft. Hierdoor scheurt je huid minder snel.

Wie is de vader van mijn kind?

In Nederland worden steeds meer kinderen geboren waarvan het niet 100% zeker is wie de vader is. Indien je twijfelt is het goed om een vaderschapstest

De Maaltijdbox als stok achter de deur voor een gezonde levensstijl

Misschien heb je een druk leven. Je hebt een drukke baan, bent ‘s avonds druk met sporten of met een andere functie, en in de praktijk kom je nauwelijks toe aan een heel belangrijk onderdeel in je level: gezond en gevarieerd eten. Het is niet vreemd dat mensen die een druk leven hebben, vaak grijpen naar snelle en ongezonde maaltijden. Hoe verleidelijk is het om even een pizza in de oven te doen, of om even uit je werk langs de MC Donalds te gaan, om vervolgens je volgende afspraak te bezoeken. In deze post leggen we graag het concept Maaltijdbox bij jou neer. Een bekende aanbieder is Mathijs Maaltijdbox. Deze foodbox of boodschappenpakket genaamd, is een box met daarin allerlei groenten, vlees, pasta en andere producten waarmee je heerlijke en snelle maaltijden kunt koken. Over de recepten is al nagedacht door de aanbieder. Deze worden namelijk netjes in de box meegeleverd. Het enige wat jij hoeft te doen is de stappen volgen en het betreffende recept in elkaar flansen. Een makkie toch?

Dankzij de maaltijdbox kun je niet meer om gezond eten heen

Van veel mensen die al gebruik maken van een maaltijdbox abonnement horen we dat zo’n foodbox eigenlijk een ideale stok achter de deur is. Je weet immers dat je de hele week door precies de producten in huis hebt voor een snelle en gezonde maaltijd. De verleiding om te grijpen naar een ongezond alternatief wordt zo een stuk kleiner. Het is immers ontzettend makkelijk om bijvoorbeeld een HelloFresh maaltijd te bereiden. Hetzelfde geldt natuurlijk voor een recept van Mathijs Maaltijdbox. Langer dan 20-30 minuten duurt het niet. En je hebt een geweldige maaltijd op tafel gezet waar jij en je hele gezin van genieten! Probeer het zelf eens uit! Profiteer van een van de aantrekkelijke kortingen en acties voor nieuwe leden, bijvoorbeeld bij de Beebox Maaltijdbox. Bij HelloFresh en Mathijs ontvang je tot wel 20 euro korting op jouw eerste box. Zo kun je eigenlijk heel goedkoop eens kennis maken met het concept. Vergeet niet de laatste reviews en ervaringen te bekijken. Want wat is er nu betrouwbaarder dan de mening van echte Nederlandse huishoudens? Dit geeft in veel gevallen een veel meer betrouwbaar beeld van de kwaliteit en de service van een bepaalde maaltijdbox aanbieder.