Je lichaam trainen met een kettlebell

Met een kettlebell is het mogelijk je hele lichaam te trainen. In plaats van dat je naar een fitnesscentrum gaat om daar energie te verbranden en een strak lichaam te trainen, kun je ook thuis trainen met een kettlebell. Hiermee bespaar je geld en als je het goed doet, heb je na een paar weken al resultaat.

De kettlebell, oftewel de girya

De kettlebell komt oorspronkelijk uit Rusland. Hier wordt deze girya genoemd. De kettlebell heeft het uiterlijk van een kanonskogel met een handvat eraan. Het lijkt een beetje een plomp ding, maar uiteindelijk kun je hier zeer veel mee doen. In Rusland wordt de kettlebell al sinds mensenheugenis ingezet om mensen te trainen en de Russen staan erom bekend dat het geen watjes zijn. Een kettlebell is gemaakt van gietijzer en is verkrijgbaar in verschillende gewichtsklassen. Tegenwoordig worden ze ook gemaakt van andere materialen, zoals pvc gevuld met zand. Ook deze kun je in verschillende gewichtsklassen krijgen. Hierdoor kun je het gewicht opbouwen en kun je de training dus steeds een beetje zwaarder maken.

 

Krachttraining en cardio met de kettlebell

Een training met een kettlebell is een combinatie tussen krachttraining en cardio training. Doordat je veel herhalingen doet, wordt je uithoudingsvermogen op de proef gesteld en verbrand je snel veel vet. Door het krachtelement wat in de training zit, zorg je voor het groeien van je spieren. Hoe groter je spieren zijn, hoe meer energie ze verbruiken. Die energie halen ze uit je eten en uit het verbranden van lichaamseigen vetten. Hierdoor verbrand je dus zelfs vet terwijl je bijna niets doet. Daarbij komt dat je niet enkel een klein deel van je lichaam meeneemt in je training met de kettlebell, maar dat je vrijwel je hele lichaam hiermee kunt trainen. Alle spiergroepen worden aangesproken en dus worden ze sterker.

Stabiliteit door de kettlebell

Met een kettlebell zorg je ook voor stabiliteit van je lichaam en voor flexibiliteit van de gewrichten. Je maakt veel zwaai en draai bewegingen waardoor de spieren bij je gewrichten, zoals bij je schouders en je heupen, sterker worden, maar ook soepeler. Je buikspieren worden tevens getraind, waardoor je romp ook veel stabieler wordt en je minder snel door je rug gaat bijvoorbeeld.

Pasta dieet om af te vallen! Huh?

Veel mensen proberen om af te vallen koolhydraten rijke producten te vermeid zoals brood, aardappelen en pasta. Maar wat blijkt door het weglaten van een belangrijke voedingsgroep tast je juist je natuurlijke balans aan. Een mens heeft nu eenmaal meerdere voedingsgroepen nodig om normaal te functioneren en als je hier rigoureus in schrapt kan je lichaam van slag raken. Het is psychologisch een logische gedachte, maar lichamelijk niet de beste keuze.

Pasta en afvallen kunnen samen gaan

Als je aan koolhydraten rijke producten denkt dan komt pasta vaak als schuldige naar boven, maar wanneer je pasta op een gezonde en natuurlijke manier klaarmaakt kan het je ook helpen om gewicht te verliezen. Alles draait namelijk om balans en eten met mate. Een pasta salade kan heerlijk vullend zijn, je hebt namelijk door de dag heen ook voldoende voedingsstoffen nodig om te functioneren en ook om je metabolisme op gang te houden. Stop je met eten, dan gaat je lichaam ook anders om met voedsel.

Saus en smaakmakers stiekeme dikmakers

Vaak wordt de onbewust de schuld gegeven aan voedingsgroepen als brood of pasta als het gaat om dikmakers. Maar in veel gevallen klopt dat niet. Is er natuurlijk een verschil of je een aantal boterhammen eten met gezond beleg of dik belegd met boter, choco pasta en andere zoete producten. Licht de schuld dan bij het brood of toch de keuze voor het beleg. Zo ook bij de pasta, kies je voor een rijk overgoten pasta vol tomatensaus, Parmezaanse kaas en andere overmatige lekkernij. Dan maak je van een gezonde pasta al snel een ongezonde pasta. Doe het met mate, dan kun je blijven genieten van deze producten.

Voor tips en lekkere pasta recepten kijk eens op pastarecept.eu