De Psychologie van afvallen

Het is een veelgehoorde kreet: “Geen enkel dieet werkt”. Als je het onderzoek er echter op naslaat, is exact het tegenovergestelde waar: alle diëten werken!

Dat zit zo: als je een groep mensen op een willekeurig dieet zet, valt er altijd een bepaald percentage van de deelnemers af. Er is nog geen dieet gevonden waarvan iedereen afvalt, maar eigenlijk heeft elk dieet wel bij een paar mensen succesvol.

Nu zeggen mensen (vaak mensen die toevallig een dieet verkopen): Geen enkel dieet werkt. Maar veel waarschijnlijker is dat er geen enkele dieet is waar iedereen zich aan houdt. Met andere woorden, het dieet werkt wel, maar als je je niet aan het dieet houdt, zul je ook niet afvallen.

Wie dus succesvol wil afvallen, doet er goed aan om zich te verdiepen in de psychologie van afvallen en niet in allerlei rare wonderdiëten.

De psychologie van afvallen

Wat kun je nu doen om te zorgen dat je je ook daadwerkelijk aan je dieet houdt. Zowel op de lange termijn als op de korte termijn? Wij geven hier een aantal psychologische tips.

  1. Zoek een goede psycholoog. Als je grote gedragsveranderingen wilt bewerkstelligen, is het verstandig om professionele hulp in te schakelen. Een psycholoog kan je helpen om inzicht te krijgen in je eigen gedrag, om je eigen overtuigingen te lijf te gaan en kan ook functioneren als een “stok achter de deur”.
  2. Stel duidelijke doelen. Veel mensen die willen afvallen, zeggen: ik wil gezonder gaan eten en meer gaan sporten. Dat is een waardeloos doel. Het geeft namelijk niet duidelijk aan welke grenzen je in acht moet houden. Is een broodje gezond nu gezond? En wat is “meer” sporten? Is een keer extra sporten per maand voldoende?
  3. Stel daarom duidelijke doelen volgens het “SMART” principe. Doelen moeten realistisch zijn, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. Bijvoorbeeld: de komende drie maanden wil ik elke week een halve kilo afvallen.
  4. Vergroot je zelfdiscipline
  5. Je kunt je omgeving veranderen (bijvoorbeeld door minder eten in huis te halen) en je kunt ook professionele ondersteuning inschakelen. Uiteindelijk komt het er echter toch op neer: “neem je die volgende hap wel of niet?”
  6. Je kunt je zelfdiscipline vergroten door regelmatig te mediteren. Dan leer je dat het stemmetje in je hoofd (“ik heb honger!”) gemakkelijker kunt negeren en meer kunt doen wat je je voorgenomen had.
  7. Zet je netwerk in

Mensen zijn groepsdieren en laten zich enorm beïnvloeden door hun omgeving. Dat betekent dat je gemakkelijker een dieet zult volgen als de mensen om je heen ook een dieet volgen.

Als je niet mensen in je directe omgeving hebt, kun je ook inspirerende sporters volgen om Instagram op Facebook. Op die manier wordt je elke dag herinnert aan je voornemens.

Een andere manier om groepsdruk in te schakelen is het aangaan van een weddenschap. Als je met mensen afspreekt dat je gaat afvallen, zal de druk om dit ook daadwerkelijk te doen aanzienlijk toenemen.